Tungvrickare med AI

Biblioteksstatistik

Så har KB presenterat 2021 års biblioteksstatistik. När det gäller skolbiblioteken är det ingen upphetsande läsning utan allt ser bara ut som vanligt....

"Skolbiblioteken har i genomsnitt 0,16 årsverken avsatt för skolbiblioteksverksamhet per 100 elever. Det är dock inte ovanligt att biblioteksanställda arbetar ensamma på skolbibliotek som ger service till 1000 elever eller fler och nyckeltalet säger därför inget om hur många skolbiblioteksanställda det borde finnas i förhållande till antalet elever"...."Det är vanligt att en person är anställd att ta hand om flera skolbibliotek i kommunen. Personen lägger hälften av sin tid på den skola som har många elever och mindre tid, kanske bara någon timme på var och en av de andra per vecka. Personen ingår då i statistiken med en skola och ett halvt årsverke men tiden som läggs ned på de andra skolenheterna kommer inte med i statistiken."

Skolbiblistan reagerade Christina Johansson precis som jag gjorde på  att det påpekas i rapporten att flera skolbibliotekstjänster sedan länge är vakanta. Precis som Christina konstaterar, belyser ovanstående rapportcitat, en tydlig bild som ger en av förklaringarna till att det är så.

Christina skriver också om att kompetensen är luddig. Ja, jisses - Vad är en skolbibliotekarie? Snacka om luddighet.... laglöst område i fritt fall.

Jag instämmer i Christinas uppgivna fråga: "Varför fortsätter vi att låtsas?" H u r de ser ut och dess kvalitativa innehåll finns det inga regler omkring. Visst det skrivs ju om a t t de ska finnas.... Tänk om  skolans styrdokument bara skulle omfattas av regler om att det ska finnas klassrum - inget annat! Nej,  varför ska vi fortsätta att låtsas när det är lika vagt och svajigt som vanligt när det gäller styrningen av skolbiblioteken, både när det gäller ansvaret och innehållet?

Pernilla Moëll, skolbibliotekarie på Ramdala skolan sätter precis fingret på det märkliga fenomenet "skolbiblioteksverksamhet" i sina reflektioner på ovanstående inlägg i kommentarstråden från Skolbibllistan. I sin jämförelse från egna erfarenheter inom företagsvärlden menar hon att det är märkligt att skolbiblioteksverksamheten tillåts att vara ett sådant slöseri med både tid, resurser, pengar och kunskap och att det "tillåts skvalpa runt i en ensam pöl bredvid den ordinarie skolverksamheten. Och framför allt - noll respekt för kunden som då är ELEVEN i det här sammanhanget." Mycket välformulerat och träffande korrekt!

I ett tidigare inlägg har jag jämfört fenomenet skolbiblioteksverksamhet med en av verserna i Rydbergs dikt Den flygande holländaren:

Han söker hamn, varhelst han kan,
och strand, vart än han kom;
men vill han göra redden an,
då svänger skeppet om,
en vindstöt spänner varje fåll
och buktar varje klut
och slungar skutan som en boll
på vida havet ut.,

Ytterligare en tanke som jag fick när jag läste rapporten var en fundering på svarsfrekvensen hos skolbibliotekarierna. Förmodligen är jag dåligt insatt och inte uppdaterad när det gäller frågeformulärets innehåll, men det borde krävas en hel del tid och engagemang för en skolbibliotekarie att gå igenom denna frågelunta där det mesta är folkbiblioteksinriktat. En fråga som skulle satt myror i huvudet på mig, när jag jobbade ute i verksamheten som skolbibliotekarie, var en fråga i enkäten om antalet timmar som biblioteksanställda arbetar med organiserad undervisning och hur många deltagare som deltagit. Organiserad undervisning ..... i ett skolbibliotek .... det är ju en del av vardagen! Näst intill omöjlig fråga att besvara i en skolbiblioteksvärld. Rapporten säger: "Antalet anställda med sådana funktioner är antagligen underskattat eftersom många skolbibliotek inte fyller i uppgiften."

______

Kungliga biblioteket. (2021). Bibli­o­teks­sta­tisti­ken 2021. KB. https://www.kb.se/samverkan-och-utveckling/nytt-fran-kb/nyheter-samverkan-och-utveckling/2022-05-18-biblioteksstatistiken-2021-fler-aktiviteter-under-pandemins-andra-ar.html