Tungvrickare med AI

Bookcreator - Skapa digitala böcker

Så här jobbar du med Bookcreator - klicka och bläddra!

Det blir lite speciellt att göra en riktig bok som man kan bläddra i online och som man kan dela. Att skriva och berätta sätter fokus på språkets och litteraturens betydelse. Stimulerande och intressant skönlitteratur inspirerar och kan bli utgångspunkt för eget skrivande och berättande.

Dagens inlägg kommer att handla om hur du jobbar med Book Creator.

Bookcreator är gratis och är väldigt lätt att jobba med. I ditt gratiskonto har du ett bibliotek med 40 böcker. Böcker som antingen du gör eller bjuder in dina elever till att fylla med intressanta bilder och berättelser.

Bookcreator läser upp text och det går också att diktera in text på olika språk (120 olika språk).

Se finesserna med Book Creator i den här filmen.

Jag har gjort en liten folder om hur man jobbar med verktyget. Inbakat i den finns också två korta videor. Foldern har jag gjort i Bookcreator.

... och du vet väl att du alltid kan höra av dig om du fastnar i någon oklarhet med verktyget. Så kan vi alltid hjälpas åt att lösa det hela.

I morgon presenteras ett annat berättarverktyg!

Användningsområden:

Flera samarbetsprojekt i svenska kring :

• att stimulera eleverna till att skriva och berätta
  • illustrera och skapa förståelse över hur en bok är uppbyggd med titel, författarnamn, innehåll, uppbyggnad av text med rubriker o dyl, källförteckning m m
  • diskussion kring upphovsrätt i bildnedladdning
  • stimulera till att skriva inom olika tema och genrer; diktprojekt, fantasy, spänning m m
  • uppbyggnad och berättarperspektiv i berättande och poetiska texter.
  • samtal kring bildspråk, gestaltningar, parallellhandling, tillbakablickar, miljö- och personbeskrivningar,  dialoger.
  • disposition och redigering av texter med hjälp av digitala verktyg
  • bearbetning av egna och gemensamma texter till innehåll och form.
  • att ge och ta emot respons på texter
  • språkliga strukturer och normer. Stavning, meningsbyggnad, styckeindelning  och olika typer av textbindning.
Ovanstående hämtat från kursplanerna grundskolan
  • tillgänglighet av text genom uppläsning
  • .... och till skolbibliotekariens/lärarens egen produktion av informationsmaterial, t ex boktips, handledning m m