Tips för att bygga bra promptar

Att lära genom att leka

Jag brukar - som du säkert märkt här på bloggen - använda mig av begreppet "leka" när jag pratar om att prova på olika digitala verktyg. Micke Kring är digitala verktygens mästare i att leka fram sina färdigheter! Han betonar och uppmuntrar oss andra att också leka i sin video Sommarskola - E01 - Leka,

Det handlar alltså om att utforska, skapa och vara kreativ! Att våga göra fel. Att prova på det man aldrig gjort tidigare.

Micke uppmanar oss att testa och prova olika verktyg. Vad kan man göra med text, ljud och bild.... Prova! Hur fixar vi att spela in våra inläsningar och göra om det till text? Micke Kring illustrerar det här med att likna det här med att bygga med legobitar: En legobit som ska översätta, en som ska skapa bild och kanske någon som ska skapa musik. Det hela byggs samman till och resulterar t ex att det där inspelade mötet på svenska kommer ut som ljudfil på engelska, kanske till och med med lite dramatisk bakgrundsmusik. Vips har du en podd som andra kan lyssna på när som helst!

Visst låter det spännande! Jag kan knappt vänta tills Micke har presenterat var och en av de här legobitarna!

Kring, M. (2024). Sommarskola - E01 - Leka. [YouTube Video].  https://www.youtube.com/watch?v=ZlVH6DcW5Hw