Tips för att bygga bra promptar

Magi... en poddförvandling!

Jag kan inte hjälpa det..... Men det är KUSLIGT! Jag har ju läst alla de där upphetsade tillropen, från de  som är så kunniga inom AI, om hur "mindblown" de blivit efter att ha provat Google NotebookLM.

Jag har läst inläggen på Linkedin om att det bara är till att ladda upp en pdf-fil och vips så har texten omvandlats till en podcast (visserligen på engelska). Men jag trodde nog inte riktigt på det, utan trodde att det var för svårt och komplicerat och dessutom krävas förkunskap med kodkunnande.

Men hur enkelt som helst! Där sitter nu en AI-kvinna tillsammans med sin AI-diskussionspartner och diskuterar skolbibliotek utifrån mitt lilla textmaterial!

Magiskt!

Jag använde en text som jag låtit ligga i byrålådan sedan ett par år tillbaka. Tyvärr bytte jag inte filnamnet så det blev ju lite konstigt när podcasten körde igång. Texten handlar om vårt jobb som skolbibliotekarier och vad som styr vår verksamhet.

NotebookLM skapade också en sammanfattning över innehållet:

Sammanfattning

Texten "Vad styr vår verksamhet" är en reflektion om den svenska skolbibliotekarien och hens komplexa roll. Författaren utforskar utmaningar och möjligheter med att vara skolbibliotekarie i dagens skola och fokuserar särskilt på den administrativa arbetsbördan och det bristande stödet från skolledningen.

Författaren argumenterar för att skolbibliotekarien, trots den betydelsefulla rollen, ofta ses som en "främmande fågel" som varken är lärare, administratör eller vårdpersonal. Hen vill lyfta fram skolbibliotekariens pedagogiska potential och vikten av en starkare roll i skolans styrdokument. Genom att dela personliga erfarenheter och tankar uppmanar författaren kollegor att våga dela med sig av sina idéer och erfarenheter, trots den svenska Jantelagen som hindrar oss från att synas och höras.

LYSSNA!

Google NotebookLM

Google NotebookLM är ett verktyg som hjälper oss att hantera omfattande och komplex information, med stor potential att förbättra lärandet i skolan.

NotebookLM har en ljudfunktion som kan omvandla olika informationskällor till engagerande diskussioner med ett klick. Materialet förvandlas till en livlig diskussion baserad på dina källor, där två diskussionsparter sammanfattar materialet, gör kopplingar mellan ämnen och skämtar med varandra. I mitt fall översatte de till och med begreppet Jante.

När du laddar upp dina olika informationskällor (som PDF-filer, anteckningar, intervjuutskrifter, diagram, bilder, Google-dokument och webbadresser) blir NotebookLM expert på materialet och du kan ställa frågor om materialet oavsett om det är text, bilder eller diagram.

Jag har bara skrapat på ytan av denna AI-assistents omfattande kapacitet, men jag förstår att detta verktyg är revolutionerande som arbetsredskap.

_______

Skolbiblioteksresursen. (2024, September 29). Skolbiblioteksboken - Vad styr vår verksamhet? [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=zc8vEX1K6_E